Trochu děsivý retail s AI

V tvrdém konkurenčním boji e-shopů a maloobchodů se umělá inteligence (AI) stává zbraní, při které vypadají kupónové a slevové akce jako paleolitické oštěpy. Kognitivní programy a automatičtí prodejen asistenti totiž disponují daty, které jsou neocenitelné, když s nimi zacházíte takticky a citlivě. Ale pozor, jde o dvousečné zbraň.

Cloud, dobře krmen obrovskými sousty dat, poskytuje učební látku programům, které zákazníkům dokážou přinést nejen komfort, ale hlavně zážitek z nakupování. Pro-cloudově orientovaný Microsoft dává obchodním firmám k dispozici nejen systémy jako Office 365, Dynamics 365, Skype for Business a podobně, ale umožňuje jim i využít platformu Azure. V rámci ní poskytuje služby jako Machine Learning, Microsoft Graph, Cognitive Toolkit, Microsoft Bot Framework a další, což v praxi znamená, že dnes na zrození samoučící aplikace stačí pár řádků kódu.

Co mohou obchodním firmám takové aplikace přinést? Tak například …

  • adaptabilní domovskou stránku e-shopu,
  • lépe cílené doporučení na základě předchozích nákupů,
  • automatické doporučení podobných produktů díky jejich vzhledové podobnosti,
  • zodpovězení běžných spotřebitelských dotazů bez zatěžování zaměstnanců,
  • optimalizovanou logistiku zboží …

 

Umělá inteligence však dokáže i sledovat a rozeznat zákazníky v prodejně podle jejich mobilního telefonu. Je schopna zjistit emoční rozpoložení nakupujícího díky zaznamenání biometrických údajů. Pomůže profilovat zákazníků ještě i podle toho, zda mají na prsteníku levé ruky obroučku …

Na jedné straně je tedy úžasné, že díky AI budou moci obchodníci okamžitě a rychle pomoci svým zákazníkům, rozeznají zboží, při kterých ceně lidé krčí nosem, a podobně. Na druhé straně však může být takový přístup pro mnohé příliš osobní, možná i trochu děsivý.

Microsoft nabízí mnoho dostupných nástrojů, předdefinovaných šablon a aplikací, které plně spolupracují se systémem Dynamics 365 (i Dynamics NAV a AX) tak, abyste mohli zachytit a využít trend nastupující AI i vy. Pokud se zamýšlíte nad tím, zda pro vás může být AI přínosná a zda se jí vyplatí věnovat už dnes pozornost, odpověď je jednoznačně ano. Klíčem k úspěchu však bude správné a velmi citlivé stanovení míry jejího využití.

Recommended Posts